Aktualności

Gry i zabawy

Witam Państwa
Chciałabym zaproponować Państwu kilka zabaw w które możecie Rodzice bawić się ze swoimi dziećmi . Gry i zabawy maja dla dziecka w wieku przedszkolnym podstawowe znaczenie Przyspieszają rozwój umiejętności porozumiewania się z otoczeniem poprzez rozszerzenie zasobu słów, budzą uczucia społeczne oraz utrwalają zdobytą wcześniej wiedzę. W zabawach stawiamy przed dzieckiem jakieś zadanie do rozwiązania. W procesie rozwiązywania tego zadania najbardziej czynny jest umysł dziecka, są to więc zabawy nauczające.

  • „Co jest w woreczku?”- w nieprzezroczystym woreczku umieszczamy różne przedmioty np. muszelki, kamyczki, szyszki, długopis itp. Zadaniem dziecka jest włożenie ręki do worka i bez patrzenia, za pomocą dotyku, odgadnięcie jaki przedmiot się w nim znajduje.
  • „Jaki to dźwięk?”- przygotowujemy kilka przedmiotów, które wydaja określony dźwięk np. brzęk kluczy, szelest mnącej kartki. Dorosły ukrywa przed dzieckiem przedmiot, wydaje określony dźwięk, zadanie dziecka odgadnięcie co to za dźwięk.
  • „Jaki to odgłos”-wspólne odgadywanie dźwięków dochodzących z otoczenia np. szum przejeżdżającego samochodu, śpiew ptaków,odgłos kosiarki,
  • „CO to jest?”-rodzice powoli rysują na kartce papieru dana rzecz np. jabłko, listek itp. zadaniek dziecka jest jak najszybciej odgadnąć co to za rzecz.
  • „ Co zniknęło?”-zapoznajemy dziecko z różnymi przedmiotami, które układamy kolejno jeno obok drugiego aby dziecko zapamiętało ich kolejność. Następnie chowamy jedną rzecz i zadaniem dziecka jest odgadniecie co zniknęło.

 

Mam dla Państwa jeszcze jedną propozycję spędzenia czasu z dzieckiem i całą rodziną. Zapraszam Państwa na rodzinny  spacer połączony ze zbieraniem okazów. Proponuję założenie zielnika w którym znajdą się liście drzew i innych roślin wraz z opisem. Jest to świetna zabawa dla wszystkich. Przede wszystkim zbliża całą rodziną. Jeśli zdecydują się Państwo na założenie zielnika bardzo proszę o przyniesienie go do przedszkola. Zorganizujemy wystawę.

Przyjemnej zabawy

Małgorzata Fusiek

Zajęcia umuzykalniające metodą E.E. Gordona dla niemowląt i dzieci do lat 3

Prowadzone w oparciu o teorię uczenia się muzyki prof. Eliasa E. Gordona. Zajęcia polegają na stymulowaniu rozwoju muzycznego dziecka głównie za pomocą śpiewu. Ich głównym celem jest rozwój zdolności muzycznych i kształtowanie języka muzycznego, a za ich pomocą wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka.

Podczas zajęć dzieci uczą się rozumieć i tworzyć muzykę – improwizować ją, – w pierwszej kolejności za pomocą swego najcenniejszego instrumentu, jakim jest głos. Ponadto nasze dziecko uczy się harmonijnego i rytmicznego poruszania się, które jest podstawą rozumienia i wyczucia rytmu.

Na zajęciach wzbogacany jest także słownik słuchowy dziecka, rozwijana wrażliwość słuchowa, kształtowany głos, doskonalone umiejętności śpiewania, podejmowania różnych działań, współdziałania z innymi, naśladowania i wywoływania reakcji ruchowych. Faktem jest bowiem, że dziecko, które od pierwszych miesięcy swojego życia ma kontakt z muzyką, pełniej się rozwija, szybciej reaguje na bodźce zewnętrzne i ma lepszy kontakt ze światem.

Muzyka w okresie prenatalnym (najsilniej w ostatnim trymestrze) oraz do 18 miesiąca życia jest podstawowym bodźcem, stanowi jedną z głównych form aktywności dziecka. Mówi się o paraleli uczenia muzyki i uczenia mowy. Im bogatsze w stymulację dźwiękowo-muzyczną i językową będzie środowisko dziecka, tym bardziej układ nerwowy będzie dostosowany do odbioru, transmisji i przetwarzania takich bodźców po przyjściu na świat. Poza tym kształcenie muzyczne dzieci stymuluje zdolności komunikacyjne. Dzięki zajęciom umuzykalniającym rodzice u swych dzieci obserwują zwiększoną płynność mowy i lepszą dykcję. Ponadto maluchy znacznie łatwiej i na dłuższy czas potrafią koncentrować swoją uwagę, co oczywiście wpływa na rozwój intelektualny. Dzieci, które uczęszczały na zajęcia muzyczne wg teorii E.E.Gordona jeszcze przed pójściem do placówki oświatowej posiadają bogaty słownik rytmiczny i melodyczny, jak również potrafią koordynować swoje ciało do pracy z muzyką. Przede wszystkim jednak muzyka, ze względu na jej rozumienie, jest dla nich czystą przyjemnością

 

Prowadzący:
Anita Wleklińska –  absolwentka Pedagogiki o specjalności Kształcenie Zintegrowane i Nauczanie Muzyki Metodą E. E. Gordona na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Członek Polskiego Towarzystwa E.E. Gordona, założycielka i właścicielka Akademii MusicBABYart. Współpracuje z założycielami i propagatorami metody Gordona m. in. z Mirosławą Gawryłkiewicz przy tworzeniu licznych audycji i koncertów dla najmłodszych. Prywatnie wokalistka kształcąca swój głos pod okiem m.in. Elżbiety Zapendowskiej, Magdaleny Ptaszyńskiej czy też Krzysztofa Wojciechowskiego (metoda Speech Level Singing).